Sekrety i kłamstwa - Sylwia Trojanowska

September 07, 2018

Przeszłość wpływa na teraźniejszość. Ale jej nie tworzy. Tworzysz ją ty. Tylko ty. Swoim zachowaniem, słowami i myślami. 



SEKRETY I KŁAMSTWA

Sylwia Trojanowska
Wydawnictwo Czwarta Strona
22/08/2018
5/5 ✰




Magda po latach wraca do rodzinnego domu, by pogodzić się ze swoim dziadkiem. Ludwikowi bardzo zależy, by ukochana wnuczka znów z nim zamieszkała. Jednak by taki układ doszedł do skutku, musi zgodzić się na jeden warunek, który stawia mu Magda - Ludwik ma opowiedzieć jej o swojej rodzinie, o tajemnicach, które przed nią ukrywał. 

Kocham całym sercem książki, których akcja rozgrywa się w czasie wojny. Nie czytam ich jednak zbyt często, bo te historie zostają we mnie na długo i czasem naprawdę trudno jest mi przestać o nich myśleć. Nawet mimo świadomości, że to przecież tylko książka, nie umiem wybić sobie z głowy przeświadczenia, że takie rzeczy działy się naprawdę. Właśnie dlatego, mimo tej bezgranicznej miłości, czasem trudno jest mi zabrać się za tego typu lektury.
W książce Sekrety i kłamstwa też znalazłam wątek wojenny. I tutaj następuje ten moment, w którym przyznaję się, że zdecydowałam się przeczytać tę książkę właśnie przez ciekawość, co kryje się w opowieściach dziadka Magdy. Shame on me, bo - jak się okazało - cała ta historia zasługuje na uwagę, nie tylko wspomnienia Ludwika. 

Balans, pomiędzy zwyczajnym życiem Magdy i trudnymi do wyobrażenia opowieściami jej dziadka sprawia, że ta książka nie przytłacza. Nie jest tak, że nie możemy znieść czytania o strasznych sprawach z czasów wojny i musimy chwilę od niej odpocząć. Przeciwnie - nie ma się ochoty jej odkładać! Chyba jeszcze nie spotkałam się z taką lekkością w przypadku książki, poruszającej temat wojny. Tylko nie zrozumcie mnie źle. To nie jest tak, że taki ważny temat jest tu w jakiś sposób spłycony. Ta lekkość wynika tu z przeplatania się przeszłości z teraźniejszością.

Oczywiście poza wątkiem wojennym, o którym napisałam już chyba milion razy, mamy też obecne życie Magdy. Poznajemy jej losy, dowiadujemy się o traumatycznych przeżyciach, które spotkały ją, jako dziecko, a później, jako dorosłą kobietę. Poznajemy jej wątpliwości, które skierowane są nie tylko w stronę apodyktycznego, zimnego dziadka, ale również Jakuba, który niespodziewanie pojawia się w jej życiu.
Bardzo spodobało mi się też to, że to nie jest kolejna książka o oklepanych problemach, typu trudności w związku. Oczywiście, pojawia się tu również wątek tego rodzaju miłości, jednak wszystko kręci się wokół rodziny Magdy, wokół tych relacji, które bywają trudne, ale warto o nie walczyć.

Uwielbiam takie powieści, o których nie można powiedzieć, że były przesadzone, że takie historie nie dzieją się naprawdę. Sekrety i kłamstwa to właśnie taka książka, przy czytaniu której ma się przeświadczenie, że chociaż jest fikcją, to tkwi w niej pewna prawda. Jest się w stanie uwierzyć, że gdzieś na świecie jest taka Magda, która nie może pogodzić się z tym, że nie zna historii swojej rodziny i jest też jej dziadek, który nigdy jej o tym nie opowiedział, bo bał się prawdy.

Z niecierpliwością czekam na kolejne tomy! Aha, bo chyba nie wspomniałam, o tej dobrej nowinie - Sekrety i kłamstwa będą miały swoją kontynuację! Cieszę się z tego niezmiernie, bo to byłoby przykre, gdyby tak dobra historia miała zamknąć się w jednej części. A najlepsze w tym wszystkim z pewnością jest to, że czekam równie mocno na wojenne opowieści Ludwika, jak i współczesne losy Magdy.
Ta książka to cudo, serio!



Niektórzy mówią, że czas goi rany, ale chyba nie biorą pod uwagę takich sytuacji jak moja. Czas nie leczy ran. Pozwala tylko od tych ran odetchnąć.


Za egzemplarz serdecznie dziękuję Wydawnictwu Czwarta Strona.

You Might Also Like

2 komentarze

  1. Skutecznie mnie zachęciłaś do sięgnięcia po te książkę :)

    ReplyDelete
  2. Elementy wojenne w tej książce sprawiają, że chciałabym jak najszybciej po nią sięgnąć! :)

    ReplyDelete