Prawdy i tajemnice - Sylwia Trojanowska

February 20, 2019

- Każde uratowane życie jest powodem do dumy. - Dusia ośmieliła się odezwać.
- Każde utracone życie jest powodem do wstydu - zripostował.



PRAWDY I TAJEMNICE

Sylwia Trojanowska
Wydawnictwo Czwarta Strona
27/02/2019
5/5 ✰




Magda wysłuchała już wielu opowieści z przeszłości jej dziadka, jednak nadal nie zna całej prawdy. Najtrudniej mówić o tym, co najstraszniejsze i najbardziej przerażające, ale Ludwik w końcu znajduje w sobie siłę, by podzielić się tym z wnuczką. To wszystko jest dla Magdy bardzo trudne, jednak też w pewien sposób oczyszczające - w końcu wielka dziura, którą ma w sercu, powoli maleje. Poznając historię swojej rodziny, poznaje też siebie i swoją tożsamość. 

Przeczytałam Sekrety i kłamstwa w jedną noc i już wtedy wiedziałam, że druga część tej historii mnie nie zawiedzie. Byłam o tym przekonana. Kilka długich miesięcy czekałam na Prawdy i tajemnice, ciągle gdzieś z tyłu głowy mając tę cudowną historię Ludwika i Magdy. A kiedy już ją przeczytałam poczułam dokładnie to samo, co po przeczytaniu pierwszego tomu - że pochłonęłam tę książkę za szybko (znów) i że czeka mnie kolejnych kilka miesięcy męki czekania na kontynuację (znów). Ale jedno jest pewne - warto było czekać! I już teraz wiem, że warto czekać po raz kolejny.

Ta część dużo bardziej skupia się na historiach opowiadanych Magdzie przez dziadka. Ludwik sięga pamięcią wstecz, do najmroczniejszych dni swojego życia, a czytelnik, razem z jego wnuczką, ma szansę dowiedzieć się, jak narodziło się zło. Ujmujące w tym wszystkim jest też przedstawienie Szczecina, tak obrazowe i dokładne. Czytając to ma się taką świadomość, że historia Starkowskich może być fikcją, ale to miasto, ta wojna - to było naprawdę. Myślę, że spodoba się to nie tylko miłośnikom wątków wojennych.

Poza tym, te historie różnią się od tych, które słyszeliśmy od Ludwika w pierwszej części. Te z Prawd i tajemnic zawierają w sobie dużo więcej bólu, ciemności i zła. Niektóre z nich są naprawdę przerażające i zapadają w pamięć. I tylko jedno przychodzi mi w związku z tym na myśl: słowo prawda w tytule tej książki jest kluczem do jej zrozumienia. To wszystko to tylko z pozoru fikcja literacka, takie rzeczy się działy. Kiedyś, dawno temu. W czasach, do których my dzisiaj nie jesteśmy w stanie sięgnąć pamięcią, a jednak o nich pamiętamy.

Opowieści Ludwika to jedno, ale wiecie, ja zakochałam się w pierwszej części, dlatego że te straszne historie przeplatały się z codziennym życiem Magdy. Oczywiście, tu nie było inaczej. Z zapartym tchem śledziłam to, co działo się z Jakubem, szczególnie po tym, co stało się na samym końcu pierwszego tomu - jeśli to czytaliście, wiecie co mam na myśli.
A tak przy okazji to właśnie zdałam sobie sprawę, że Sylwia Trojanowska jest mistrzynią w wywoływaniu u czytelnika migotania przedsionków i to na sam koniec książki! Jeśli myśleliście, że Sekrety i kłamstwa skończyły się niesamowicie zagadkowo, to mogę powiedzieć tylko jedno - czytając Prawdy i tajemnice przeżyjecie to jeszcze raz.

Cóż więcej mogłabym dodać? Nie wiem. I to nie dlatego, że nic nie przychodzi mi do głowy - wręcz przeciwnie. Bez przerwy zastanawiam się, co będzie dalej, co może się stać. Jakie będzie zakończenie historii, w której główną rolę odgrywają więzy łączące dziadka i wnuczkę? Co wydarzy się między Magdą i Jakubem? Czy Ludwika i Ewę połączy coś więcej niż przyjaźń? Ja się nie mogę tego doczekać, naprawdę!
Prawdy i tajemnice to cudowna książka. Naprawdę, ona jest po prostu piękna.

Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Czwarta Strona.

You Might Also Like

0 komentarze